يكي از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونيكي، ايجاد اعتماد و اطمينان در ميان كاربران خدمات الكترونيكي مي باشد.با توجه به بررسي هاي انجام گرفته ، مهمترين عوامل مراجعه و اعتماد خريداران به فروشگاه هاي مجازي به شرح ذيل مي باشند :
1- شناسايي مالك فروشگاه و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال.
2- كامل و صحيح بودن اطلاعات كالا يا خدمات ارائه شده.
3- گارانتي محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
4- واضح بودن روند برگرداندن كالا و بازپس گيري پول.
5- محفوظ ماندن اطلاعات شخصي و مالي خريداران.
6- تاييد امنيت سايت توسط يك موسسه و مركز ملي اعتماد.
[enamadlogo_shortcode]
جهت مشاهده نماد اعتماد بر روي تصوير كليك كنيد
طبق مطالعات انجام شده تائيد فروشگاه مجازي توسط يك موسسه و مركز ثالث ، بيشترين تاثير در مراجعه و اعتماد خريداران به فروشگاه مجازي را دارد . در اين حالت خريدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنيت بيشتري دارد و اگر از اطلاعات شخصي وي سوء استفاده شو د ، مي تواند براي شكايت از فروشگاه مجازي متخلف به مراجع قانوني مراجعه نمايد.
در ايران مركز توسعه تجارت الكترونيكي مسئوليت ايجاد زير ساخت هاي امنيت و اعطاي نماد اعتماد الكترونيكي به فروشگاه هاي مجازي را برعهده دارد.
اعطاي نماد اعتماد الكترونيكي براي وبسايت هاي تجاري با هدف قانونمند كردن و چارچوب دهي به فعاليت فروشگاههاي مجازي در حال انجام مي باشد. نماد اعتماد الكترونيكي به شكل يك علامت در بالاي سايتهايي كه از نظر قانوني فعاليت آنان مورد تائيد است به نمايش در مي آيد. ساماندهي سايتهاي تجاري در كشور موثرترين گام براي ايجاد فضاي تجارت الكترونيكي بهخصوص B2C خواهد بود. به نحويكه مردم در هنگام خريد از طريق اينترنت با اطمينان از اينكه سايتها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسميت ميشناسند، اقدام به خريد مي كنند.
[starrater tpl=10 size=’24’]